Audi
AUDI AG | |
Právní forma | akciová společnost |
Založeno | 1909 |
Zakladatel | August Horch |
Sídlo | Ingolstadt, Německo |
Klíčoví lidé | Rupert Stadler Martin Winterkorn |
Produkty | Automobily, motory |
Mateřská společnost | Volkswagen Group |
Dceřiné společnosti | quattro GmbH, Lamborghini S.p.o., Audi Hungaria Motor Kft |
Slogan | Vorsprung durch Technik |
Oficiální web | Audi.com |
ISIN | {{{ISIN}}} |
Audi (AUDI AG) je německá společnost, která se zabývá výrobou luxusních automobilů, sídlí v Ingolstadtu v Bavorsku. Je součástí skupiny Volkswagen Group a patří k nejstarším výrobcům automobilů v Německu. Znakem Audi jsou 4 propojené kruhy, které symbolizují čtyři různé výrobce automobilek - Audi, DKW, Horch a Wanderer.
Historie
V roce 1899 založil August Horch v Kolíně – Ehrenfeldu firmu A. Horch & Cie. Přesně 2 roky trvalo, než z výrobní linky vyjel první automobil Horch. Měl dvouválcový, naležato uložený motor o výkonu 4 – 5 koní. Tento vůz slavil velké úspěchy a v roce 1904 byla zahájena sériová výroba.
Zakladatel automobilky měl problémy se svou firmou a proto se rozhodl v roce 1909 odejít. Horch odchází a zakládá nový podnik. Netrvalo dlouho a světu se představila Audiwerke GmbH.
- 1913 – Vznikl první automobil firmy Audiwerke GmbH - Wanderer.
- 1921 – Audi v září 1921 přišlo jako první s vozem, který měl řízení vlevo – typ Audi K. Řízení vlevo se velmi rychle prosadilo, protože řidič měl v zemích, kde se jezdí vpravo, lepší přehled o protijedoucích vozidlech, zejména při předjíždění.
Opět nastala krize, která donutila A. Horche prodat firmu Skaftemu Rasmussenovi – zakladateli DKW. Roku 1932 byl veřejnosti představen závodní vůz Auto Union a došlo k tomu spojením čtyř firem. Auto Union byl první vůz, se kterým se zahájily tzv. crash testy – zjišťování povahy auta při nehodě. Za 2. světové války bylo velké množství továren zničeno, proto byla zastavena výroba automobilů. Výroba byla obnovena až po dlouhých dvaceti letech – z továrny vyjel model Audi 75.
- 1980 – Na autosalonu v Ženevě bylo představeno Audi quattro - systém stálého pohonu všech čtyř kol.
- 1986 – Audi demonstruje schopnosti svého systému quattro - Audi 100 CS vyjíždí skokanský můstek.
- 1994 – Představeno Audi A8 - první sériově vyráběný automobil, který měl hliníkovou karoserii.
- 2005 – 25. výročí systému quattro. Audi znovu vyjíždí skokanský můstek, tentokrát s vozem Audi A6.
Modely
Vyráběné modely
- Audi A2
- Audi A3
- Audi S3
- Audi A4
- Audi S4
- Audi RS4
- Audi A5
- Audi S5
- Audi A6
- Audi S6
- Audi RS6
- Audi Allroad Quattro
- Audi Q5
- Audi Q7
- Audi A8
- Audi S8
- Audi R8
- Audi TT
- Audi TTS
Historické modely
- Audi 50
- Audi 80/90/4000
- Audi Coupé
- Audi 100/200/5000
- Audi 100 S Coupé
- Audi Quattro
- Audi V8
- Audi UrS4/S6
Budoucí modely
- Audi Q3
- Audi Q7 Hybrid
- Audi RS5
- Audi A7
- Audi S7
- Audi A1
- Audi S1
Výrobní závody
Stát | Město | Celková produkce automobilů Audi v roce 2008 [1] |
Vyráběné modely (rok 2008) [2] |
---|---|---|---|
Německo | Ingolstadt a Neckarsulm | 875 487 | A3, A3 Sportback, A4, A4 Avant, A5 Cabriolet, A5 Coupé, A6, A6 Avant, A6 Allroad, A8, R8 Coupé, Q5 |
Maďarsko | Győr | 60 359 | A3 Cabriolet, TT Coupé, TT Roadster |
Slovensko | Bratislava | 59 008 | Q7 |
Belgie | Brusel | 31 763 | A3 Sportback |
Navíc se menší množství automobilů montuje v Sarajevu (Bosna a Hercegovina), Aurangabadu (Indie) a Changchunu (Čína).